zondag, februari 13, 2005

 

Volledig geconcentreerd op de hoeken

Een tijdje geleden was er een sublieme reeks op Canvas, Kijk eens op de Doos. Hier werd er telkens naar een clue gewerkt dat de oplossing zich telkens op de doos bevond, vandaar de titel.
Nu, ik heb daar zo mijn eigen gedacht over. Ik heb ondertussen in mijn 31-jarig bestaan al heel wat dozen gezien en sommige zelfs interessant genoeg gevonden om wat langer te bekijken. Maar de oplossing is daar dus niet steeds te vinden.
Volgens mij ligt de oplossing in de hoeken. Welke hoeken maakt niet uit. Gewoon, alle hoeken die je kunt tegenkomen. Of je nu gewoon in je eigen huis wat rondkijkt of je bevindt je op de plaatselijke luchthaven, altijd is wel iets te vinden in de hoeken. Of het altijd de oplossing is voor het de vraag of het probleem waarmee je op dat moment rondloopt, dat is een andere kwestie. Het komt er – volgens mij – op aan van de juiste vragen met de juiste hoeken te combineren. Zo kan het zijn dat je een hoek vindt met een oplossing erin, maar een oplossing die momenteel voor jou totaal niets kan bijbrengen. Hou deze oplossing zeker bij. De kans is groot dat deze nog van pas kan komen bij een probleem dat zich nog moet stellen.
Omgekeerd is een stuk moeilijker. Als je tijdelijk met een probleem opgezadeld zit, kan het zijn dat je gedurende een ganse periode niet dé hoek tegenkomt die jouw oplossing bevat. Deze combinatie is niet zo evident. Nu komt het erop aan van – in de mate van het mogelijke uiteraard – je probleem voor een tijdje aan de kant te schuiven. Stel, je hebt dringend een brood nodig. Je kijkt in alle hoeken van je omgeving, en geen brood te vinden. Het beste dat je dan kan doen, is gewoon je nood aan brood negeren. Wat vind je echter wel in een hoek, een paar munten, samen ongeveer goed voor 2 EUR. Tegelijkertijd met het vinden van deze som geld, besef je dat je op dit moment totaal geen geld meer hebt. Dus, je zou ook geen geld meer gehad hebben om brood te kopen, aangezien je het niet in één van de hoeken vond.
Conclusie, je kunt dus brood gaan kopen. De oplossing van het probleem lag dus niet rechtstreeks in een hoek, maar wel de oplossing voor een probleem gelinkt aan het oorspronkelijke probleem.

Dit laatste is mij dus onlangs overkomen, sindsdien is geen enkele hoek meer zonder oplossingen voor mij!

Wodan
Comments:
Vandaar mijn perfecte rondingen!! :-)
 
Zover is het dus al gekomen...
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?